MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1993-1998)

 

Wymiana sworzni zwrotnic /i krzyżaka półosi przedniej/

 

Ważne: Przy rozkręcaniu zwrotnic w celu wyjęcia półosi nie jest konieczne odkręcanie półosi od piast kół – jeśli nie mamy w planie wymiany krzyżaków /przy tej pracy lepiej mieć półoś bez piasty/ to nie musimy się męczyć z odkręcaniem nakrętek mocujących półoś do piasty.

Jeśli jednak masz zamiar półoś od piasty odkręcać to podnieś najpierw samochód /najlepiej z przodu, bo masz zamiar tam „grzebać” :o)/ - nie podpieraj go jeszcze na „kobyłkach” tylko po zdjęciu kół wydłub zawleczki i zdejmij te nakładki zabezpieczające nakrętkę półosi przed poluzowaniem. Na poniższym zdjęciu widać na środku to zabezpieczenie przed demontażem:

Potem trzeba założyć nasadkę 36 i założyć koło bez zaślepki w środku. Koło wystarczy przykręcić 2-ma śrubami i opuścić na ziemię. Teraz długie i solidne ramię na nasadkę i...

nakrętka półosi odkręca się nie bez protestu. Po poluzowaniu nakrętek z obydwu stron, podnosimy samochód i podstawiamy solidne „kobyłki” /których ja jeszcze wtedy nie miałem :o(/ i zabieramy się do dalszej pracy. Zdejmujemy zacisk hamulcowy oraz tarczę:

Widać w środku nakrętkę półosi bez tego zabezpieczenia, o którym była mowa wcześniej. Na poniższym zdjęciu widać dwie /spośród trzech/ śrub, którymi piasta jest przymocowana do zwrotnicy – te trzy śruby trzeba zalać jakimś środkiem penetrującym /np. WD40/, żeby zmniejszyć ryzyko ich urwania i zdemontować piastę.

Po zdjęciu piasty i wyjęciu półosi wygląda to mniej więcej tak:

A tutaj po odkręceniu nakrętek starych sworzni i zdjęciu zwrotnicy /to akurat druga strona auta/:

Ważne: Nie trzeba odkręcać końcówek drążków kierowniczych od zwrotnicy – cała zwrotnica daje się zdjąć i odchylić na bok bez konieczności odkręcania drążków kierowniczych. No i teraz sedno całej roboty, czyli wywalenie starych sworzni. Ja odciąłem najpierw górne części sworzni przy pomocy małej szlifierki kątowej z tarczą 125x1mm /dolny można co prawda próbować wybić bez odcinania, ale rozklepuje się wtedy tą jego część wystającą ponad osadzenie w otworze i wybijanie może zakończyć się jego zaklinowaniem/. Na zdjęciu poniżej jest dolny sworzeń po odcięciu i częściowym jego wybiciu w dół - bez problemu po odcięciu górnej części da się go w dół wybić:

A na tym zdjęciu jest odcięty górny sworzeń /jego odcięta część leży nieco odsunięta/:

Po odcięciu górnej części tego sworznia całość da się rozebrać /wypada trzpień i wkładka tworzywowa/ - w otworze zostaje tylko tak jakby tuleja z otworem w środku. I właśnie ten otwór ułatwia bardzo wyciągnięcie tej resztki starego sworznia - ja założyłem u góry kawałek rury o wewnętrznej średnicy większej niż otwór, a przez całość przełożyłem kawałek szpilki M16 z nakrętkami i podkładkami z obydwu stron. Podkładka dolna musi być oczywiście mniejsza niż otwór. Wyglądało to tak:

Teraz to już bajecznie proste - skręcając nakrętki na śrubie wycisnąłem resztkę sworznia do góry.
Zakładanie sworzni też nie jest takie proste, bo one ciasnawo wchodzą na swoje miejsce.
Górny założyłem poprzez częściowe ciągnięcie/naprężanie dołem za trzpień sworznia /poprzez podkładki i nakrętkę, byle nie za mocno, bo on się wysuwa/ oraz tłuczenie młotkiem od góry przez tulejkę nałożoną na kołnierz sworznia. Dolny podparłem na kołnierzu /poprzez tuleję widoczną na zdjęciu/ i opuściłem cały ciężar na ten sworzeń a następnie młotkiem walnąłem parę /-naście/ razy z góry naokoło niego

Po założeniu sworzni warto je od razu porządnie przesmarować poprzez kalamitki – to znaczy u mnie górny miał normalną kalamitkę, a dolny tylko zaślepkę, bo kalamitka zostałaby „utrącona” przez krzyżak pracujący niedaleko nad sworzniem. Teraz pozostaje tylko zmontować wszystko w odwrotnej kolejności i cieszyć się z ciszy przy jeżdżeniu po naszych niezwykle równych i płaskich ulicach :)   PS.1: Przepraszam za niską jakość niektórych zdjęć - trochę mi było kulawo tak sięgać po aparat co chwilę i nie zwracałem za bardzo uwagi czy się zdjęcie udało czy nie za bardzo :/ PS.2: Momenty dokręcania śrub: Piasta półosi do zwrotnicy /3 śruby/ : 75 Ft-lbs  =  101 Nm
Nakrętka półosi do piasty : 175 Ft-lbs = 237 Nm\
Zacisk hamulcowy do zwrotnicy /2 śruby na zacisk/: 
rocznik 1898 i wcześniejsze – 30 Ft-lbs = 40 Nm
rocznik 1990 -1993 – 2WD - 30 Ft-lbs = 40 Nm
rocznik 1990 -1993 – 4WD - 11 Ft-lbs = 15 Nm
roczniki po 1994 - 11 Ft-lbs = 15 Nm PS.3: Zamiast odcinać stare sworznie i kombinować z zakładaniem nowych można się posłużyć specjalnie w tym celu sprzedawanym zestawem do demontażu i montażu sworzni zwrotnic – praca jest wtedy na pewno dużo przyjemniejsza i zajmuje znacznie mniej czasu. Przykładowy zestaw narzędzi do sworzni wygląda tak:

/Zdjęcie zestawu udostępnione przez – Stebel – member of forum jeep.org.pl/   

 

opracowali: xXx

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google