MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

Wymiana łańcucha reduktorza nv 247

 

Wrzucam krótki nieprofesjonalny (mechanik-amator-optymista) opis wymiany łańcucha reduktora nv 247.

Mam prośbę: jeśli masz do wymiany ten łańcuch - nie róbtego w domu ! znajdź fachowcę, najlepiej co sie zajmuje autami 4x4 lub lepiej specjalizuje się w Jeep'ach. Namawiam do tego, bo mechanik co robi to już nie pierwszy raz ma wiedzę, doświadczenie, może zauważyć coś na co my wogóle niezwrócimy uwagi.

Jakie były objawy u mnie?
Jak się ostro ruszało, słychać było pod autem dziwne stuki, pojedyncze lub serie stuków. Zależy jak ostro się ruszało, jaka była nawierzchnia. Potem cichło i zaczynały się stuki ponownie przy prędkości koło 80-90 km/h.
Bez znaczenia czy koła były skręcone czy na wprost, to nie był przegub.

Ja wymieniłem sam z różnych względów, ale na prawdęmiałem wielką ochotę zrobić to u dobrego mechaniora w Polsce.

Potrzebne będą: klucz 8mm, 13mm, 15mm, E-Torx 16, szczypce na rozciąganie do siegerów (z oczkami) i drugie (lub jak sie uda tymi pierwszymi- ja miałem zagięte) do siegerów bez oczek. cienki nożyk. miska na olej z reduktora, środki do czyszczenia z oleju, tubka silikonu np. MOPAR rtv (mi jedna wystarczyła). lewarek

oznaczenie pacjenta:

a tak wygląda:

zaczynamy:

ja pojeździłem kilka km aby rozgrzac olej w reduktorze,
spuszczmy olej, podczas gdy scieka odkręcamy wał (klucz 8mm),

wyciągamy go z reduktora,

pod reduktor tam gdzie jest duża nakrętka, podstawiłem lewarek, podniosłem delikatnie, nastepnie odkręciłem i wyjąłem śrubę mocującą reduktor do poduszki pod spodem, opuściłem, obniza się jakieś 2-3 cm, niewiele ale zawsze ciut więcej miejsca na działanie przy spręzynce gdzie jest dostęp tylko od góry, miedzy dupka reduktora a podłogą jakieś 10 cm

odkręcamy dupkę (klucz 13mm) 4 śruby i nożyk.

Co prawda w manualu który znalazłem w sieci nv247_pdf jest pokazane aby podkładać we wskazane miejsca łyżkę, czy większy klucz aby oderwać silikon, ja wolałem użyć nożyka, przejechałem nim "rozcinając" silikon

zdejmujemy zaślepkę z dupki reduktora:

i tu najcięższa robota-rozciągnąć spręzynkę (sieger bez oczek) i zsunąć dupkę

tu już wyjęty, tak widać lepiej, wąska szparka, przez która działamy, (jak widać nie ma uszczelniacza wału na końcu dupki - o tym dalej)

tu sieger od środka

no i łożysko na którym siedzi

tu jeszcze łożysko na wałku, widok bezpośrednio po zdjęciu dupki

jak już sie z tym uporamy, zdejmujemy z wałka sieger, łozysko, kolejny sieger, pompę - uważamy przy tym na króciec i o-ring,

następnie rozpołowimy reduktor, klucze E-Torx 16 i 15mm i cienki nożyk.

wszytko ładnie schodzi,

oczom ukazuje się to:

gdy pociągniemy za wałek (na zdjęciu po prawej), ładnie wyjdzie nam z planetarki (ukryta za sprzęgłem wisko, nie widać na zdjęciach), nie wyciągałem go całego, nadal trzymał się na wybieraku, wysunąłem tylko tyle aby zszedł łańcuch, założyłem nowy - wkładamy wałek na miejsce. drugiego koła zębatego (na zdjęciach po lewej, w ogóle nie ruszałem, jest przykręcone do wyjscia wału napedu na przód). Na zdjęciach nie widac wałka trzymającego wybierak, centralnie na zdjęciu widac otwór w którym powinien być.

jest rożnica?

czyścimy magnes, ssak pompy, łożysko w zdjętej połówce i brzegi połówek ze starego silikonu. Pamiętajmy aby wyczyścić i z drugiej strony, tam gdzie przykręcimy dupkę

więc: sprawdzamy czy wałek i wybierak siedzą prawidłowo, wsuwamy wałek ustalający wybierak (nie ma na zdjęciach). Nakładamy silikon na połówki, wkładamy magnes, mocujemy ssak pompy z rurką, składamy -skręcamy.

następnie instalujemy pompę oleju na wałku, łączymy ją starannie z wystającym króćcem, spawdzamy czy jest o-ring. Sieger na wałek.

Teraz znów przeprawa z tym zakichanym siegerem bez oczek.

w instrukcji pdf (patrz nv247_pdf wyżej) jest aby za siegerem wsunąć łożysko, zabezpieczyć następnym. Nałożyc dupkę (sprwdzając jeszcze raz uważnie połączenie pompy) i od góry przy pomocy szczypiec założyć sieger bez oczek. Mi nie chaciał się nasunąć na łożysko - no ogólnie były kłopoty.

Zrobiłem tak: pompa, sieger - ale łożysko wbiłem lekko w dupke, zapiąłem sieger bez oczek na łożysku (był już na miejscu - odeszła gimnastyka aby go zapiąć w ciasnocie po przykręceniu dupki). Miałem do wymiany uszczelniacz na wale wyjąłem go na samym początku pracy, teraz miałem większe pole manewru. Dupkę obsylikonowałem, wkładając na miejsce wsunąłem na wał sieger zabezpieczający łozysko, też były kłopoty bo ciasno a szczypce z siegerem trzeba głęboko wsunąć ale się udało. Przykręciłem dupkę i wałem dopchnąłem sieger do łożyska, wyjąłem wał, wbiłem uszczelniacz i ponownie wsunąłem wał w dupkę.

Podnieść reduktor, przykręcić do poduszki.

Przykręcić wał do mostu

Założyć zaślepke od góry na wejście w dupce. Ja dodatkowo dałem silikon, bo drugiego dnia sączyło sie stamtąd.

Zalać olejem

uff

moment przykręcania połówek i dupki - 27-34Nm (wg pdf'a)
moment przykręcania wału do mostu - nie wiem

Mi zeszło ponad 5 godzin. Heroiczna walka z siegerem bez oczek, potem znalazłem o-ring wśród kluczy - musiałem połowe roboty powtórzyć

Jeszcze raz - daj to zrobic fachowcowi - sprawdzi przy okazji łożyska, może stan wisko i pompy, wywnioskuje coś z opiłków itd...

 


opracował: macjaz

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google