MODEL

Jeep - Grand Cherokee (1999-2004)

 

NajczĘstsze usterki trapiĄce WJ/WG

odnotowane przez użytkowników jak i oficjalnie przez Daimler-Chrysler Co. (w przypadku doniesień oficjalnych, na końcu opisu zamieszczony jest numer biuletynu technicznego- TSB [ang.. Technical Service Bulletin])

Układ przeniesienia napędu:

  • Pulsowanie hamulców - pulsacja hamulców jest wywołana przez tzw. „rotor warping” czyli wypaczenie tarcz hamulcowych. Problem ten dotyczy grandów z lat 99-01, może jednak wystąpić sporadycznie w modelach starszych. Przyczyną jest wadliwa konstrukcja fabrycznych zacisków marki ATE. Powodują one nadmierne przyleganie klocka do tarczy, co następnie powoduje jej przegrzanie i wypaczenie. Winne temu są także standardowe tarcze, które zrobione są w formie kompozytu dwóch części zamiast prostego odlewu. Utrudnia to odprowadzanie ciepła w przegrzanych rejonów. W drodze wyjątku taka konstrukcja tarcz nie była podyktowana oszczędnością a zmniejszeniem masy nieresorowanej. Lekarstwem na ten problem jest wymiana zacisków na późniejszy styl, produkowanych przez Akebono. Oczywiście wymianie tej towarzyszy wymiana wypaczonych tarcz i ich klocków. Gotowe zestawy można zakupić w ASO lub ściągać z ameryki. Wskazane jednakże jest wymienienie tarcz oryginalnych na jednoczęściowe dobrej jakości jak np. Brembo czy Stillen. Są one droższe od zwykłych jednak jest to inwestycja, która się zwraca. Jeśli nie jesteś pewien czy posiadane przez ciebie zaciski to ATE czy Akebono, porównaj ze zdjęciem. Po lewej akebono (srebrne), po prawej ATE (czarne) (TSB: 0500302B)



  • Brak dołączania przodu w systemach quadra-trac II i quadra-drive - często użytkownicy skarżą się na brak dopięcia przodu w tych systemach. Realizowane ono jest olejowo i to właśnie olej reduktora jest najczęstszą przyczyną problemu. Bardzo często warsztaty omyłkowo napełniają reduktor 247 płynem ATF 3+, który był stosowany w poprzednich reduktorach. Powoduje to wadliwe działanie systemu i znacznie przyspieszone zużycie elementów sprzęgła. W przypadku zaobserwowania problemów (brak dołączania przodu, dziwny opór w zakrętach, podejrzane dźwięki)
  • Piski i szarpanie przy skrętach z systemem quadra-drive - często przy wymianie oleju w mostach mechanicy nie znający się na tych systemach wlewają zły olej lub nie dodają dodatku do LSD, który konieczny jest do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli więc po wymianie auto zaczyna się zachowywać podejrzanie, należy bezwzględnie zweryfikować olej w mostach. Podobne skutki spowodować może brak oleju powodowany wyciekiem. Musi to być olej klasy 75W140 z dodatkiem do LSD. Brak dodatku powoduje bardzo szybkie zużycie sprzęgła, wobec czego zalecana jest niezwłoczne dodanie go w przypadku stwierdzenia braku. Jeżdżąc bez oleju czy dodatku możemy pozbyć się sprzęgieł w kilkadziesiąt kilometrów.
  • Huczenie tylnego mostu - najczęściej oznacza zużyte łożyska. Dotyczy to co prawda wszystkich typów mostów, jednak mosty montowane z silnikami 4.7, 3.1TD i 2.7CRD (D44a zwana także D44M) są na to szczególnie podatne z racji na zastosowanie elementów aluminiowych. Należy wobec tego spodziewać się konieczności wymiany łożysk przy przebiegach rzędu 150-200 tys. kilometrów.


Wnętrze:

  • Wadliwe działanie climatronica - automatyczna klimatyzacja dwustrefowa swoje działanie opiera o tzw. „blend doors” czyli drzwiczki mieszalnika. Idea tego systemu jest bardzo prosta- powietrze na stronę kierowcy i pasażera jest rozdzielane niezależnie. Każda strona ma klapkę, mieszającą odpowiednią ilość powietrza ciepłego z nagrzewnicy z powietrzem zimnym z parownika klimatyzacji. Niestety drzwiczki te obarczone są fabryczną wadą i w każdym przypadku (ponoć koniec serii w 2004 roku miał tą usterkę fabrycznie usuniętą, brak jednak 100% pewnego potwierdzenia) następuje moment, w którym posłuszeństwa odmawia jeden z silniczków mieszalnika. Powoduje to charakterystyczny objaw, jakim jest nawiew tylko ciepłego lub tylko zimnego powietrza na jedną ze stron kabiny. Innymi słowy połowa nawiewów nie poddaje się kontroli. Usterka ta wymaga wymiany drzwiczek na nowe (w 2004 wprowadzono nowy design wolny od wady, i takie też drzwiczki należy nabyć aby uniknąć przyszłych problemów. Kupno używanych drzwiczek jest silnie niewskazane, gdyż prawdopodobnie i one szybko się zepsują). Problem jednak polega na tym, że aby uzyskać dostęp do drzwiczek konieczne jest rozebranie całej deski rozdzielczej. Tym samym o ile części są relatywnie tanie, większość kosztu naprawy generuje robocizna. Na terenie Polski koszt naprawy to 1000-2000 zł, zależnie od wybranego warsztatu. (TSB 2400104)
  • Brak podgrzewania foteli - Jest to klasyczna usterka trapiąca głównie wczesne wersje WJ. Jest ona skutkiem zastosowania wadliwej spirali grzejnej która ma tendencje do przepalania się. Naprawa polega na wymianie elementu grzejnego. Diagnozować usterkę należy omomierzem, który powinien wskazywać zakres od 0.9 do 1.9 Ohm. Wyjątek stanowią stosowane opcjonalnie siedzenia z elementem grzejnym z włókien węglowych. Ich opór wynosi 10-14ohm. Niestety elementy węglowe są niewymienne i wymagają usunięcia obicia foteli. (TSB 0800401B)
  • Wadliwe działanie elektrycznych szyb - Głównie w rocznikach 99-00 mamy do czynienia z utykaniem szyby w konkretnej pozycji i niemożności jej zmiany. Najczęściej szyba nie daje się otworzyć. Jest to wina wadliwego regulatora, który wymaga wymiany. Numer części: 55076466AD (prawy) lub 55076467AD (lewy)


Silnik:

  • Gromadzenie się oleistej szarej/brązowej piany przy korku wlewu oleju - dotyczy silników 4.7 z lat 99-00. Jest to sytuacja nieszkodliwa dla silnika, może być wyeliminowana przez zastosowanie nowego korka. Numery potrzebnych części: 53032126AA, 53032389AC (TSB 0900301)
  • Wadliwy zapłon na kilku cylindrach - sytuacja dotyczy silnika 4.0 pod małym obciążeniem. Jest skutkiem niewłaściwego domknięcia się zaworów wylotowych, co z kolei powodowane bywa nadmiernymi osadami produktów spalania powstałymi wskutek nie obracania się zaworów. Zawory obracają się dopiero powyżej 3200 obrotów na minutę. Tym samym długotrwałe używanie samochodu bez wchodzenia na wyższe obroty, zwłaszcza na krótkich dystansach i/lub w niskich temperaturach, może spowodować odkładanie się produktów węglowych. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy spróbować agresywnego przyspieszania, które może wypalić osady. W przypadku braku efektu, konieczne może być użycie środków czyszczących komory spalania. (TSB 0900303)


Zawieszenie:

  • Piski dochodzące z przednich tulei stabilizatora - bardzo częsty problem dotyczący wszystkich roczników WJ, głównie w temperaturach zbliżonych do 0*C. Rozwiązaniem jest demontaż i przesmarowanie gum za pomocą środków smarnych (uwaga- dla rocznika 2004 zalecana jest wymiana gum na nowe, część nr 52088284AE). Użytkownicy donoszą, że przejściowo pomagają środki penetrujące (WD40). Podobno (to nie żart) pomaga sok wyciśnięty z pomarańczy użyty jako smar… (TSB 0200204a)


JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google