MODEL

Test - Jeep Grand Cherokee WK /PA86/

 

 

 

Właściciel auta: Piotr Rolek – PA86
Data testu:
20 Październik, 2009
Lokalicja:
Port Orange, Floryda, USA
Model:
Grand Cherokee (WK)
Rocznik Modelowy:
2005
Wersja:
Limited
Rejestracja:
TN1KA (Stan: Floryda)
Silnik (seria)
: 5.7L Hemi V8 MDS 345CID / 330km / 508NM
Transmisja
: 5 Stopniowy automat AutoStick 545RFE
Napęd:
4WD / Quadra-Drive II
Rozmiary:
Długość – 4742mm, Szerokość – 1862mm, Wysokość – 1712mm

Ważniejsze wyposażenie: Szyberdach, Czujniki parkowania tylne, hak Class IV, System A/V VES, boczne poduszki kurtynowe

Ważniejsze modyfikacje/dodatki: K&N System Dolotowy, Tarcze nacinane/nawiercane PowerStop, klocki ProStop, System wydechowy typu Cat-Back firmy Magnaflow, Amortyzatory Bilstein, Opony typu A/T Hankook Dynapro, Przerobiony system A/V (oryginalny Boston Acoustics) z jednostką Pioneer AVIC-D3, głośnikami firmy Polk Audio/Infinity + wzmacniacz 4 kanałowy Kicker, Superchips programmer, Anty-Radar Beltronics GX65 z GPS

 

Silnik/Aerodynamika: Auto posiada legendarny silnik V8 Hemi. Ta potężna jednostka o pojemności 5.7L (345 Cubic Inch Displacement – CID) jest świetnie przystosowana do tego auta. Katalogowe przyspieszenie do 100km/h (60mph) wynosi 6,9s lecz większość właścicieli podaje tą wartość w przedziale 6,5-6,7s. Wartość 330 seryjnych koni mechanicznych zapewnia nam wystarczającą moc przy częstym wyprzedzaniu w Polskich warunkach. Prędkość maksymalna wynosi ok. 210km/h (130mph) ale już przy prędkości  190 km/h odczuwa się znaczny opór powietrza. Poza oporem powietrza WK trzyma się pewnie drogi przy większych prędkościach a czuwający nad tym system AWD zapewnia nam dodatkowe bezpieczeństwo. Warto jednak zmienić amortyzatory na Bilstein’y!

Napęd: Auto jest wyposażone w najbardziej zaawansowany system 4x4 oferowany przez markę Jeep czyli Quadra-Drive II. QDII z elektronicznie sterowanym AWD / 4LO z ELSD (Elektronicznie sterowany dyferencjał) jest krótko mówiąc jednym z najlepszych systemów 4x4 na świecie. Testowane auto posiada opony Hankook Dynapro ATM RF10 w standardowym rozmiarze 245/65/R17. Nie ma do nich nawet najmniejszych zastrzeżeń gdyż działają wyśmienicie w rożnych warunkach za rozsądną cenę.

Przeróbki Mechaniczne: System dolotowy K&N 63- Series, Amortyzatory Bilstein, tarcze nacinane i nawiercane PowerStop + klocki ProStop, system wydechowy typu cat-back firmy Magnaflow (auto nie posiada tłumika)

Transmisja: 5 stopniowy automat z możliwością zmiany biegów manualnie przy pomocy AutoStick. Jest to standardowa skrzynia biegów w WK Limited/Overland. 545RFE jest wytrzymałą skrzynią biegów która sprawdziła się już w dużej ilości pojazdów marki Chrysler’a. Manualna zmiana biegów nie zalicza się do najszybszych ale pomaga w niektórych sytuacjach; przykładowo przy holowaniu przyczepy.

Wnętrze: Typowo Amerykańskie (czy to zaleta lub wada – to rzecz gustu!). Nie zachwyca tak jak droższe modele ale też nie ma co zbytnio narzekać. Przednie fotele są podgrzewane i elektrycznie sterowane - bardzo wygodne. Plastiki nad deską rozdzielczą są twarde lecz wytrzymałe. Na pewno dużym plusem jest ilość schowków których znajdziemy sporo w aucie, a w szczególności z przodu.

Audio/Video/Elektronika: Tylny system Audio/Video VES jest naprawdę rewelacyjny. Nie dość tego, że mamy możliwość założenia słuchawek bezprzewodowych z tyłu, to mamy oddzielny DVD + gniazda Aux A/V. Łatwo możemy podłączyć tutaj Xbox 360 lub PS3 w przypadku dłuższej trasy z pasażerami z tyłu. Z przodu wymieniłem seryjnie montowany Premium Sound system firmy Boston Acoustics na system kontrolowany przez radio/nawigacje Pioneer AVIC-D3. Głośniki zostały zmienione na Infinity Kappa Series + Pioneer TSG Series. Głośniki w drzwiach z przodu/tylu są wzmacniane poprzez 4 kanałowy wzmacniacz Kicker ZX Series. W USA mamy możliwość słuchania radia satelitarnego i tutaj mam podłączoną skrzynkę XM satelitte radio zapewnia mi 180+ stacji radiowych bez-reklamowych które działają na całym kontynencie USA. Dodatkowo mam obsługę XM Traffic która  pokazuje na bieżąco sytuacje ruchu drogowego w większych metropoliach w USA. Nie brakuje też gniazda do iPod’a. Trzymam 30GB iPod’a w schowku i prawie nigdy nie ma potrzeby go wyjmować bo wszystko jest sterowane i ładowane przez radio Pioneer. W aucie używam anty-radaru Beltronics GX65 z bazą danych fotoradarów których lokacja jest monitorowana poprzez wbudowany GPS. Do tego dołączam CB Uniden Pro520XL i antenę Lil Will firmy Wilson.

Udogodnienia: System Bluetooth uConnect jest sterowany przyciskami które znajdują się na tylnym lusterku. System jest dość łatwy w obsłudze i programowaniu. System otwierania drzwi garazowe/bramy HomeLink gdzie jest w stanie zapamiętać 3 różne kody. Dodatkowo mamy jeszcze takie gadżety jak elektryczna regulacja pedałów, automatyczne światła długie/krótkie, tempomat, automatyczne wycieraczki dokładny system TPMS.

 

Holowanie: Fabrycznie montowany hak Class IV (opcja) jest dla mnie nie do zastąpienia. WK spokojnie z tym hakiem jest w stanie pociągnąć 3300kg (7200lbs). Elektryka jest poprowadzona poprzez wtyczkę standardowo Amerykanska 9-Pin lecz z adapterem można ją zmienić na 4-Pin. Z seryjnym hakiem mamy zamontowany przycisk Tow/Haul który wyłącza 5 bieg + zmienia przełożenia transmisji  na szybsze żeby uzyskać więcej mocy.  Nie ma tutaj konkurencji z pickupami klasy Ford F-150 lub Dodge Ram 1500 ale przykładowo BMW X5 lub Mercedes ML nie maja nic do powiedzenia przy WK w tej kategorii.

Zalety
+ duża moc (w V8 nigdy się nie kończy),
+ dźwięk V8
+ system napędu 4x4 QD II
+ lepsze właściwości jezdne niż poprzednie modele Jeep’a  
+ wygodne przednie fotele
+ możliwość tankowania najtańszej benzyny Pb87 w USA a nie Pb89/93
+ bardzo dobre przyspieszenie
+ możliwość holowania do 3300kg
+ dobry system Bluetooth
+ wytrzymała skrzynia biegów 545RFE
+ powszechny i dostępny serwis/części w USA
+ dobre wyposażenie  A/V


Wady
- droga zmiana oleju w 5.7L, bierze lekko 7 ćwiartek 5W20.
- droga diagnostyka/części/serwis w Europie
- duże spalanie jak na warunki Europejskie
- mało miejsca na tylnej kanapie
- system A/V jest dość trudny do zmiany (kontrola CAN-BUS, lokacji wzmacniacza)
- w 2005 roczniku modelowym nie można wyłączyć kompletnie systemu ESP
- trudniejszy do modyfikacji na off-road niż poprzednie modele Grand Cherokee
- czujniki elektroniczne dość często się psuja (zmiana oprogramowanie w ASO)
- szybko zużywa się skóra na przednim fotelu kierowcy i kierownicy.

Podsumowanie: W tym aucie liczy tylko silnik i napęd, reszta auta służy tylko dla tych dwóch podzespołów. Z dobrymi oponami WK z QDII jedzie jak czołg po jakiejkolwiek drodze i do tego jest w stanie pociągnąć ponad 3 tony za sobą.

 

 

 

opracował: PA86

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google