MODEL

Test - VW Tiguan

 

 

Dzięki uprzejmości NOMA 2 Katowice z/s w Katowicach przy ul. Roździeńskiego 188E  udostępniono nam do  jazdy testowej pojazd m-ki VW model Tiguan.

Z zewnątrz auto prezentujcie się bardzo ciekawie. Sylwestka różni się od dobrze znanego VW Tuareg, choć  najnowsza wersja VW Tuareg jest już zbliżona do prezentowanego Tiguana. Zapewne ma to związek z tym, że model Tiguan cieszy się dużą popularnością.

Podstawowe dane techniczne:
 

Wymiary:
Długość: 4427-4457mm
Wysokość: 1868mm
Szerokość: 1809mm (z lusterkami 2041mm)
Rozstaw kół 1570mm
Masa własna: 1451-1609 kg


Wnętrze dobrze znane z innych modeli koncernu VW - praktyczne, proste i czytelne. Testowany model był wyposażony w skrzynie automatyczną, co na Polskim rynku powoli robi się "standardem".

Na uwagę zasługuje fakt stałego napędu na cztery koła 4Motion, który w Tiguanie działa w oparciu o najnowszej generacji elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe typu Haldex przekazując moment napędowy na tylną oś, które natychmiast dostosowuje siędo stale zmieniających się warunków przyczepności nawierzchni. Jest ono umieszczone między przegubowym wałem przekazującym napęd na tylną oś, a jej mechanizmem różnicowym. W misce olejowej Haldexu zanurzony jest zespół tarcz sprzęgła, odpowiedzialny za rozdział momentu napędowego na obie osie samochodu. Zmiana ciśnienia oleju wywieranego na tarcze sprzęgła, wytwarzanego przez dwie hydrauliczne pompy osiowo-tłokowe powoduje, że układ Haldex zaczyna działać natychmiast, gdy tylko pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału wejściowego i zdawczego. Im większe ciśnienie tym większy moment napędowy zostaje przekazany na tylną oś. Minimalna wartość moementu napędowego na koła jednej osi wynosi 5%, lecz w sytuacji ekstremalnej może wystąpić wzrost nawet do 50%. Płynne, bezstopniowe przekazywanie momentu napędowego umożliwia sterowany elektro-hydraulicznie zawór. W tym celu urządzenie sterujące wykorzyystuje różne informacji, m.in. prędkość obrotową kół, dane z ABS, czy teżdane z układu sterowania silnikiem.

Powyższy opis może jest nudny i "suchy", ale po prostu chodzi o to, że VW Tiguan bez większego problemu potrafi wjechać pod dosyć stromą górkę o nawierzchni piaskowo-żwirowej. Myśle, że może to zaskoczyć niejednego posiadacza tego modelu, który autem porusza się jedynie w ruchu miejskim.

Silnik TSI:
Jedną z podstawowych zalet silników TSI jest to, że pozwala jeździć oszczędnie. Przy niskich prędkościach obrotowych można szybciej zmeniać biegi na wyższe, zmniejszając w tym czasie zużycie paliwa. Obecnie silniki TSI przy małej pojemności mogę zaoferować duża moc, i tak 1.4l oferuje 170KM co dotychczas oferowała pojemność 2.3l.

Zalety:

  • praktyczne wnętrze,
  • silniki TSI,
  • napęd na obie osie,
  • 10 możliwości konfiguracji silnika z napędem i rodzajem skrzyni biegów,


Wady:

  • brak w testowaym modelu dobrze znanej automatycznej skrzyni DSG,
  • dobrze znane wnętrze z innych modeli grupy VW

 

Podsumowanie:
Tiguan to ciekawa propozycja dla zwolenników m-ki VW. Fakt, że auto to cieszy się dużym powodzeniem, świadczy, iż rynek pojazdów typu SUV wciąż jeszcze jest nienasycony. Swoimi gabarytami powoduje, że jest bardo praktyczny w ruchu miejskim. Model VW Tiguan to zapewne główny rywal Toyoty Rav4. W czasie testów opublikowanych na łamach gazety AutoŚwiat nr 7 (8 luty 2010r.) wynikało, że porównując VW Tugiana do Toyoty Rav4, Nissana X-Trail oraz Land Rovera Freelandera, to właśnie VW Tiguna został uznany za zwycięstce.

 

 

opracował:goliacik [ @ ] / fotos: goliacik © 2010 All rights reserved /

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google