MODEL

Test - Toyota Land Cruiser V8

 

 

Dzięki uprzejmości Toyota Katowice z/s w Katowicach przy ul. Kolejowej 54  udostępniono nam do  jazdy testowej pojazd m-ki Toyota model Land Cruiser V8 z silnikiem V8 o pojemności ok 4.5 D-4D z 2009r.

Testowany model z zewnątrz prezentuje się jako auto "pewne" i "bezpieczne". Wyraźne kształty, duże podkreślone reflektory oraz  grill rzucają się w oczy. Rozmiar auta nie przeraża, a wręcz zachęca do tego by go poprowadzić.

Klapa bagażnka dzielona jest na dwie części, co prezentuje powyższe zdjęcie.

Podstawowe dane techniczne:
 

Wymiary:
Długość: 4950mm
Wysokość: 1910-1950mm
Szerokość: 1970mm
Rozstaw kół 1635/1640mm
Masa własna: 2580 kg

Silnik:
pojemność: 4,5 D-4D V8
moc: 286KM (210kW)
moment obrotowy: 650Nm.

Silnik posiada dwie turbosprężarki ze zmienną średnicą dyszy, a także wtryski paliwa common rail III generacji. Razem z silnikiem pracuje 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów wyposażona w technologię inteligentnej zmiany biegów AI-SHIFT, która sama dostosowywuje sposób zmiany przełożeń do sposobu prowadzenia auta przez kierowcę oraz do rodzaju drogi. Przyspieszenie od 0 do 100km/h to 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210km/h. Średnie zużycie paliwa waha się w okolicy 10 litrów / 100km. Silnik spełnia normy emisji spalin Euro4.

Wszystkie drzwi otwierają się bardzo szeroko, dzięki czemu nie ma żadnych problemów z wsiadaniem/wysiadaniem. Dodatkowo zamontowane progi znacznie ułatwiają wsiadanie/wysiadanie z auta.

Wewnątrz prezentowany model posiada wszystko co tego typu auto powinno posiadać (nawigacja z serwerem muzycznym o pojemności 10GB, nagłośnienie składające się z 14 głośników w systemie audio JBL, tzw. inteligentny kluczyk, szyberdach sterowany pilotem). Nie bez przyczyny powyższy model głównie kierowany jest na rynek Bliskiego Wschódu czy Azji - dla najbardziej wymagających klientów. Można powiedzieć, że to "kabina business klasy". Na plan pierwszy wysuwa się użyteczność oraz możliwości terenowe pojazdu.

Monogość systemów zamontowanych w tym modelu przyprawia o zawrót głowy. Na uwagę zasługują:

KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) - to inteligentny hydrauliczny układ zawieszenia zmieniający sztywność stabilizatorów. Zmniejsza on przechył pojazdu na zakrętach, dzięki czemu auto jest bardziej stabilne i komfortowe. Natomiast w terenie system umożliwia pracę napędów w pełnym zakresie dociskając koła do podłoża.

Multi-terrain ABS, EB BA - trzy technologie wspomagające hamowanie zapewniają skuteczne zatrzymanie pojazdu w awaryjnych sytuacjach. Multi-terrain ABS skonstruowano tak, aby usprawniał hamowanie zarówno w terenie jak i na drodze.

Crawl Control - utrzymuje stałą, bardzo małą prędkość jazdy w ciężkim terenie, dzięki czemu kierowca może skoncentrować się jedynie na kierunku jazdy.

System HAC wspomagający pokonywanie pojazdu oraz System DAC wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Na uwagę zasługują precyzyjne i czytelne zegary

Budowa pojazdu oparta jest na konstrukcji ramowej:

Wrażenia z jazdy:
Należy podkreślić, że tak duży samochód prowadzi się tak prosto jak zabawkę. Na uwagę zasługują bardzo duże i czytelne lusterka boczne. Widoczność do tyłu zapewnia kamera.

Spalanie:
spalanie katalogowe(l./100km): średnie 10,02/poza miastem 9,1/ miasto 12
spalanie podczas jazdy testowej wyniosło:  ok. 12 l./100km

 

Zalety:

  • dobra widoczność, którą zapewniają duże lusterka boczne oraz kamera cofania,
  • pomimo znacznych rozmarów i dużej wagi auto prowadzi się intuicyjnie,
  • duże i przestronne wnętrze pojazdu,
  • wysoki komfort jazdy,


Wady:

  • cena choć adekwatna do wyposażenia, to jednak dla przeciętnego "Kowalskiego" wysoka,
  • rozmiary pojazdu niektórym mogą utrudniać manewrowanie w mieście,
  • brak wentylacji foteli (w tej klasy auta to jednak wada),
  • brak chładzanego schowka,


Podsumowanie:
Nie ma czego kryć, że model Land Cruisera V8 został skonstruowany głównie na potrzeby rynku bliskiego wschodu, azji czy USA. Świadczą o tym rozmiary samego pojazdu, które dla jednych są zaletą a dla innych wadą. Pojazd pomimo znacznych gabarytów prowadzi się wyśmienicie - jak zabawkę. Komfort jazdy można porównać jedynie do business klasy. Niestety cena nowego auta ok. 360.000zł jest dla większości zaporowa, jednak z czasem osiągnie poziom "większej dostępności". Prezentowany model zapewnia maksimum komfortu przy zachowaniu dużych możliwości terenowych.

 

Ciekawych informacji na temat modeli Toyoty z napędem 4x4 znaleść można pod adresem http://www.toyota4x4.com.pl/

opracował:goliacik [ @ ] / fotos: goliacik © 2010 All rights reserved /

 

 

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google