MODEL

Test - KIA Sportage 2010r.

 

 

Dzięki uprzejmości autoryzowanego dealera KIA firmy EURO-KAS Sp. z o.o. z/s w Katowicach przy ul. 73 Pułku Piechoty 1 udostępniono nam do weekendowej jazdy testowej pojazd m-ki KIA model Sportage 4WD z 2010r. z silnikiem 2.0 CRDi.

Od razu widać różnicę porównując wygląd nowej KIA Sportage do jej poprzednika. Patrząc na nową karoserię, to gdyby nie jej widoczny znaczek nikt by nie pomyślał, że ma do czynienia z marką KIA a tym bardziej z modelem Sportage. Na pierwszy rzut oka widać, że auto powstało z ręki „mistrza”. Nie da się ukryć, że ten samochód zwraca na siebie uwagę.

Kolorystyka i stylizacja nowego Sportage jest idealnie ze sobą z grana - jak rzadko w których autach. Na uwagę zasługuje nowa paleta ciekawych i wyjątkowych kolorów, w których można zamówić swój pojazd.

Podstawowe dane techniczne:
 

Wymiary:
Długość: 4440mm
Wysokość: 1635mm
Szerokość: 1855mm
Rozstaw kół: 1618mm / 1619mm (tył)
Masa całkowita:  1601kg
Moc: 136 kM


Z zewnątrz auto wygląda imponująco, jednak wewnątrz również poczyniono wiele zmian. Zarówno kokpit jak i fotele uległy zmianom – wszystko „na plus”. W środku auto nabrało zupełnie innego wyglądu. Wnętrze jest przestronne i gustowne. Nie można również narzekać na brak miejsca. Co prawda auto nie jest aż tak wysokie jak większość modeli z segmentu SUV, to jednak zapewnia dobrą widoczność. Nowy Sportage jest nieco wyższy od aut osobowych.

Nowy Sportage prowadzi się zdecydowanie lepiej od jej poprzednika. Auto dobrze trzyma się drogi, zaś układ kierownicy prowadzi auto tam gdzie chcemy. Wspomaganie kierownicy pracuje lekko i wzorowo. Niestety z uwagi na dość twarde zawieszenie odczuwalne są większe dziury, czy też fragmenty ulicy wykonane z kostki brukowej.

Testowany model posiadał tzw. panoramiczne okno dachowe.

Licznik jest bardzo czytelny. Zrobiony w stylu „lexusa”.

Elementy wykończenia zostały wykonane z dobrej klasy materiałów, m.in. sterowanie szybami.

Napęd:
Testowany model posiadam napęd 4wD. Napęd jest przekazywany na przednią oś, jednak jeśli zachodzi taka konieczność można uruchomić napęd na obie osie. Należy jednak pamiętać, że nowa KIA Sportage nie jest jednak przeznaczona do jazdy w wymagających warunkach terenowych.
Dodatkowo auto było wyposażone układ hamujący poczas zjadu DBC, gdzięki czemu nie ma potrzeby naciskania pedału hamulca. Również auto posiadało wspomaganie ruszeniem pojazdu na wzniesieniu HAC. Na stronym wzniesieniu auto ma tendencję do zsuwania się, a system w skrócie działa w ten sposób, że na około 2 sekudny po ruszeniu samochodem urchamia on hamulce.

 

Spalanie w trakcie jazdy testowej:
- średnie spalanie w mieście ok 9l/100km, do 12l/100km w korku,
- średnie spalanie na trasie to ok 6l/100km,
- auto posiadało tryb ECOnomic, jednak jest to system pracy silnika dla "cierpliwych",

 

Zalety:

  • nowe design,
  • lampy typu LED,
  • pełnowymiarowe koło zapasowe,
  • wygodne pokrętła regulacji wycieraczek oraz świateł,
  • systemy wspomagające zjazd (DBC) oraz podjazd (HAC),
  • duży i czytelny ekran dotykowy sterujący radiem i nawigacją


 Wady:

  • nieco zbyt twarde zawieszenie,
  • będąc przy bagażniku zdalny kluczyk SMART niestety nie był już wykrywany i pojawia się stosowny komunikat


Ciekawostki:

Testowany model posiadał zdalny kluczyk „SMART”. Auto kontaktuje się ze odbiornikiem pełniącym funkcję kluczyka, dzięki czemu auto można otworzyć i zamknąć bez używania pilota – wystarczy podejść do auta. Również nie ma typowej stacyjki, a silnik uruchamia oraz gasi się przyciskiem. O ile to rozwiązanie jest dosyć praktyczne, to jednak w momencie kiedy udajemy się do bagażnika załadować jakieś rzeczy, to niestety auto traci kontakt z kluczykiem i pojawia się komunikat wraz z sygnałem dźwiękowym - niestety po pewnym czasie staje się to irytujące. Kamera cofania powoli staje się już standardem w tej klasie aut!

 

Podsumowanie:
Nowa KIA Sportage zasługuje na miano wyjątkowego samochodu. Wszystko przez całkowitą zmianę designu. Auto w porównaniu do konkurentów posiada już „na wejściu” atrakcyjną cenę. Zapewne przez ten fakt osoby chcące kupić ten model muszą swoje odczekać. Nowy model Sportage nie jest taki „nudny” i przewidywalny jak jej poprzednik, lecz jest na dzień dzisiejszy „ponadczasowy”. W tym miejscu należy wskazać, że konstruktorzy m-ki KIA poczynili duży krok w przód powodując, że ich marka stała się postrzegana jako atrakcyjna na rynku europejskim. Dodatkowo nowoczesna stylizacja i zastosowanie lepszych materiałów skutecznie oddziałuje na klientów.

 

 

opracował: goliacik [@]

 

JEEPnieci SQUAD - Copyrights
  • google